piątek, 11 listopada 2011

Kamran Ince - Arches, Symphony No. 2 "Fall of Constantinople", Remembering Lycia - Albany Symphony Orchestra, David Allan Miller [11 listopada 2011]


Ciekawa rzecz - ciekawa postać. Urodzony w 1960 roku w amerykańsko-tureckiej rodzinie w Montanie, wykształcony głównie w Turcji. Kompozytor m.in. już 5 symfonii! Głównie zamawianych przez amerykańskie orkiestry. Wszystkie je wydał na płytach Naxos. I byłem przekonany, że właśnie tego nagrania 2. będę słuchał. A okazało się, że to płyta wydana przez Argo, wykonanie Albany SO.
Muszę tego wszystkiego posłuchać jeszcze raz, bo przez spaprany plik cue kompletnie nie widziałem co się kiedy zaczyna. Muzyka jest niezwykle ciekawa - wiele tu słychać inspiracji - radzieccy symfonicy i głównie ich muzyka filmowa - przychodzą od razu na myśl. Prokofiew i Szostakowicz. I co ciekawe, kilku polskich kompozytorów muzyki filmowej przyszło mi do głowy - a nie np. amerykańskich. Miejscami pachniało mi wręcz muzyką z naszego "Ogniem i Mieczem", a to nie jest powód do dumy.
Ale to jednak tylko 'miejscami' - bo to nie jest muzyka, którą da się tak po prostu zignorować. Bo mówi o czymś ważnym, mówi jednak w sposób ciekawy, i intrygująco miesza - tradycje, wpływy, gatunki.

[ponownie posłuchałem tej płyty 24.11. i efekt nieco lepszy - 'Arches' bez dwóch zdań piękne; Symfonia naprawdę dobra - cofam słowa o "OiM"! 'Remembering Lycia' najsłabsze ale całość naprawdę przyzwoita.]

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz