czwartek, 19 stycznia 2017

Christopher Simpson - 'The Four Seasons' - Sirius Viols (Hille Perl, Marte Perl, Frauke Hess) [18- stycznia 2017]


[14 lutego...]

Bomba ... Chrome Sucks!
Pisałem, pisałem ... (fakt - trąba jestem!) nie zapisałem, Chrome coś tam sobie odświeżył i całkiem ładny tekst diabli wzięli!

Było w nim i o tym, że po nadzwyczaj ciekawym koncercie Pań Perl w FN, winien Im byłem znacznie szybszy wpis. Niestety padły ofiarą nieco dłuższego zastoju i niemocy...
I o tym , że tytuł płyty - zbioru fantazji Chritophera Simpsona - może nieco zwieść. Faktem jest jednak, że to on wpadł - niemal na 100 lat - przed Vivaldim na taki dobry pomysł. Inny zbiór zatytułował Miesiące. Całkiem go sporo na Spotify - w tym całe pół roku z Miesięcy! - co w przypadku kompozytora, po którym aż tak wiele nie zostało, dużo mówi o jakości jego muzyki.

Inna sprawa, że tak jak Pory AV to wręcz wzór 'muzyki programowej', to Pory ChS kompletnie nic z tymi przyrodniczo-chronologicznymi wspólnego nie mają. W zasadzie te fantazje mogły by się nazywać dowolnie inaczej... Co nie zmienia faktu, że muzyka piękna.

Simpson urodził się na początku XVII wieku, jego dorosłe życie przypadło na czasy rewolucji i wojny domowej. Opowiedział się po stronie króla, był kwatermistrzem w armii księcia Norfolk. Zmarł - fakt akurat pewny co do daty - w 1669 roku. Komponował głównie na wiolę - solo i w konsorcie. Pory - to właśnie drugi przypadek - wiola sopranowa, dwie basowe - z towarzyszeniem całej gamy instrumentów szarpanych znanych epoce (gitara, cytra, teorban!) i pozytywu.
To co tutaj grają - i jak grają! - naprawdę zachwyca! Brzmi to wszystko bajecznie, wyraźnie, przestrzennie; słychać!!!
Tak mi się to wszystko podoba ... że wrzucę jeszcze raz na J3 i kolejny raz posłucham. (Będzie jutro ciąg dalszy...)

Simpson poza tym wielbił wiolę wręcz nadzwyczajnie, uważając ją za instrument idealny. W jakiś sposób poświęcił swoje życie Królowi i Wioli .... Pisał o niej traktaty i praktyczne poradniki. Fascynował się jego dziełami Purcell, a że przetrwały do naszych czasów - właśnie Simpsonowi zawdzięczamy sporą część wiedzy o tym, jak na wioli grać.

[16 lutego...]
Wrzuciłem - posłuchałem - płyta przednia.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz